اطلاعیه : کلینیک تخصصی پوست مو و زیبایی دی هیچ شعبه ای در هیچ شهر یا استانی در ایران ندارد و تنها شعبه این مرکز در شهر شیراز می باشد .
به کلینیک تخصصی کاشت مو و زیبایی دی خوش آمدید
blog detail header image

هر آنچه درباره ریزش موی سکه ای باید بدانید

هر آنچه درباره ریزش موی سکه ای باید بدانید

هر آنچه درباره ریزش موی سکه ای باید بدانید

ریزش مو سکه ای، یک اختلال خود ایمنی می باشد که اغلب در نتیجه ریزش موی غیرمنتظره اتفاق می افتد. در اغلب موارد، موها در اندازه کوچکی به اندازه یک سکه 25 سنتی می ریزند. در اغلب افراد، اندازه ناحیه ریزش مو بیشتر از یک منطقه کوچک نیست، هر چند در برخی موارد ممکن است گسترده تر باشد.

برخی اوقات، این عارضه ممکن است سبب ریزش کل موی سر شود یا اینکه در برخی موارد، موی کل بدن بریزد.

این شرایط صرفنظر از سن و جنسیت، هر کسی را تحت تأثیر قرار می دهد، هر چند در اغلب موارد در سنین کمتر از 30 سال اتفاق می افتد.


حقایقی در مورد ریزش موی سکه ای

یک سری نکات کلیدی در مورد ریزش موی سکه ای وجود دارد:

  • 20 درصد از افرادی که دچار ریزش موی سکه ای می شوند، یکی از اعضای خانواده شان این شرایط را تجربه کرده است.
  • ریزش موی سکه ای اغلب به طور ناگهانی در طی چند روز گسترش می یابد.
  • مدارک علمی اندکی وجود دارد که استرس را یکی از عوامل این عارضه بشناساند.
  • افرادی با ریزش موی سکه ای که تنها ناحیه کوچکی از موهای خود را از دست داده اند، اغلب تجربه درمان خودبخودی و بهبودی کامل بدون نیاز به درمان دارند.

چه افرادی با ریزش موی سکه ای مواجه می شوند؟

ریزش موی سکه ای ، از دست دادن موها یا همان کچلی است، این عارضه از طرق مختلفی افراد را تحت تأثیر قرار می دهد، اما رایج ترین حالت آن ریزش موی ناحیه ای کوچک می باشد، مانند دایره، که بر روی پوست سر ظاهر می شود: این عارضه آلوپسی آره آتا نیز نامیده می شود. انواع دیگری از این عارضه نیز وجود دارد، مانند آلوپسی توتالیس که تمامی موهای سر می ریزند و یا آلوپسی یونیورسالیس که همه موهای بدن می ریزند. البته این دو مورد نادر می باشند.

آلوپسی آره آتا در هر سنی اتفاق می افتد، اما نیمی از موارد در بچگی با این مشکل مواجه می شوند و 80 درصد آنها قبل از سن 40 ساللگی درگیر این مشکل می شوند. زنان و مردان به یک میزان تحت تأثیر این مشکل قرار می گیرند. این وضعیت اگر در سنین بالاتر اتفاق بیفتد، ملایم تر می باشد.

یک فامیل، دوست یا آرایشگر اولین کسی است که ممکن است متوجه ناحیه یا نواحی کچلی بشود. به غیر از ناحیه ای که دچار ریزش مو شده، پوست سر کاملاً سالم بوده و هیچ گونه زخمی وجود ندارد. گاهی اوقات، میزانی قرمزی خفبف، پوسته پوسته شدن خفیف، سوزش ملایم یا احساس خارش در ناحیه ای که دچار ریزش مو شده وجود دارد، ولی معمولاً کسی چیزی احساس نمی کند.


ریزش موی سکه ای چگونه ظاهر می شود؟

ریزش موی سکه ای در مردان

ریزش موی سکه ای در مردان

ریزش موی سکه ای در زنان

ریزش موی سر زنان

ریزش موی سکه ای در ریش مردان

ریزش موی سکه ای در ریش


علل ریزش موی سکه ای

این وضعیت هنگامی پیش می آید که سلول های سفید خون، سلول های موجود در فولیکول مو را مورد حمله قرار می دهند، سبب کاهش آنها شده و در نتیجه تولید مو نیز کاهش می یابد. دقیقاً مشخص نیست که چه چیزی موجب می شود سیستم ایمنی بدن، فولیکول های مو را به این طریق مورد هدف قرار دهد.

در حالی که دانشمندان مطمئن نیستند که چرا این تغییرات رخ می دهند، به نظر می رسد که عوامل ژنتیکی در این مورد تأثیر بسزایی دارد، به ویژه در افرادی که یکی از اعضای نزدیک خانواده شان درگیر این مشکل می باشد. یک نفر از پنج نفر افراد مبتلا به این بیماری، فردی در خانواده خود با این مشکل دارند.

بر خلاف تصور بسیاری  از افراد، مدارک علمی کمی وجود دارد که نشان می دهد آلوپسی آره آتا به علت استرس ایجاد شده است. استرس شدید ممکن اسن موجب ایجاد این وضعیت بشود، اما آخرین تحقیقات علت این بیماری را ژنتیک معرفی کرده است.

آلوپسی آره آتا به عنوان یک بیماری خودایمنی نامیده شده است. این بیماری ، وضعیت آزاردهنده ای می باشد که در آن، سیستم ایمنی بدن که معمولاً با میکروب ها مبازره می کند، به طور تصادفی به خود حمله می کند. سلول های بسیار ریز در سیستم ایمنی که سلول های T نامیده می شوند، اطراف فولیکول مو جمع شده و سعی می کنند آن را از بین ببرند و سبب ریزش مو می شوند. اما در برخی موارد حمله ایمنی پایان یافته و موها دوباره رشد می کنند.

ریزش موی سکه ای ممکن است به علت یکی از بیماری های اخیر مانند عفونت ویروسی یا مصرف داروهای خاصی آغاز شود.

اگر شما شما درگیر آلوپسی آره آتا هستید، احتمال ابتلا به بیماری هایی مانند اختلالات تیروئید، آنمی و ویتیلیگو بالاتر می باشد.


درمان های ریزش موی سکه ای

ریزش مو موضوعی ناراحت کننده می باشد، به ویژه در زنان جوان. کلینیک های خصوصی زیادی وجود دارد که رشد مجدد فوری موها را قول می دهند. مراقب باشید: روش های درمانی زیادی برای آلوپسی آره آتا کشف نشده اند، اغلب جواب نمی دهند و خیلی گران هستند.

عدم درمان، متداول ترین گزینه است.

در بسیاری از موارد، نواحی سر که دچار ریزش شده اند، مجدداً موها بدون هیچ درمانی شروع به رشد می کنند. اگر تنها یک یا دو ناحیه کچلی وجود داشته باشد، بسیاری از پزشکان توصیه می کنند که آنها را به حال خود بگذارید.

اگرریزش مو زیاد شدید نباشد، احتمال اینکه موها بعد از چند ماه مجدداً رشد کنند، وجود دارد. صبور باشید، رشد موها اغلب پروسه طولانی مدتی می باشد.

تغییر در مدل مو می تواند یک یا دو ناحیه ریزش مو را پنهان کند. اگر ریزش مو بیشتر شود، در مورد درمان جدی تر تصمیم بگیرید. اما با وجود ریزش موی زیاد، باز هم این احتمال وجود دارد که موها بدون درمان، مجدداً رشد کنند.

توجه داشته باشید که آلوپسی آره آتا به سلامتی عمومی شما آسیبی وارد نمی کند و عدم درمان منجر به ایجاد مشکلات جدی نخواهد شد. با توجه به گزینه های درمان، شما باید عوارض جانبی احتمالی را که ممکن است برخی درمان ها به دنبال داشته باشد، در نظر بگیرید. همچنین، درمان ها موها را تقویت می کنند تا دوباره رشد کنند، اما علت اصلی بیماری را تحت تأثیر قرار نمی دهند.

تزریق استروئیدی

تزریق استروئید به ناحیه ریزش مو می تواند منجر به توقف واکنش خودایمنی که در آلوپسی آره آتا اتفاق می افتد، شود. این می تواند اجازه دهد تا فولیکول های مو مجدداً برای رشد موها عمل کنند. این درمان برای نواحی ریزش مو با سایز متوسط یا کوچک مناسب می باشد و برای نواحی ریزش مو با اندازه بزرگ، موثر نیستند.

این درمان تنها توسط متخصص پوست انجام می شود و مراجعه به بیمارستان ضروری می باشد. نواحی بزرگ ریزش مو برای تزریق استروئیدی مناسب نیستند. یک یا دو ماه طول می کشد تا موها شروع به رشد مجدد کنند. تزریقات هر 4 تا 6 هفته ای یک بار باید تکرار شوند.

استروئید موضعی

کرم ها یا ژل های استروئید موضعی ممکن است به رشد مجدد موها کمک کنند، اما به خوبی تزریق های استروئیدی عمل نمی کنند. اگر امکان تزریق به نواحی ریزش مو را ندارید و یا اینکه در انتظار ملاقات با یک متخصص هستید، این روش ارزش امتحان کردن دارد. اگر رشد موها اتفاق بیفتد، 3 تا 6 ماه طول می کشد. اگر در این مدت موها رشد نکردند، هیچ مشکلی وجود ندارد.

ماینوکسیدیل موضعی

ماینوکسیدیل باید به نواحی ریزش مو مالیده شود و در اغلب موارد منجر به تقویت رشد مجدد مو می شود. این نوع درمان، برای درمان الگوی کچلی مردانه نیز استفاده می شود. چگونگی عملکرد این شیوه درمان مشخص نیست. میزان موفقیت بالا نیست، اما امتحان کردن آن ضرری ندارد، به ویژه در مواردی که نواحی ریزش موی گسترده ای وجود دارد که برای تزریق استروئید مناسب نیستند.

ایمونوتراپی موضعی

ایمونوتراپی موضعی، درمانی موثر برای افرادی است که ناحی ریزش موی گسترده ای دارند. این نوع درمان، بسیار خاص بوده و تنها در برخی از بیمارستان ها موجود می باشد.

ماده ای روی پوست گذاشته می شود که ممکن است موجب واکنش آلرژیک شود. معمولاً از ماده ای به نام diphencyprone

استفاده می شود.

به محض اینکه رشد مجدد اتفاق افتاد، درمان متوقف می شود، اما در اغلب موارد، ریزش مو دوباره شروع می شود. بنابراین، برای جلوگیری از ریزش مو، بایستی درمان به طور منظم حفظ شود.

کلاه گیس

استفاده از کلاه گیس، رایج ترین نوع درمان برای افرادی است که با مشکل ریزش میئ سکه ای درگیر هستند.


درمان های خانگی ریزش موی سکه ای

درمان های رایج برای آلوپسی آره آتا بسیار محدود هستند. طی مطالعاتی که انجام شده است، درمان هی طبیعی برای این مشکل وجود دارد.

برخی افراد استفاده از آب پیاز، سیر، چای سبز خنک شده، روغن بادام، روغن رزماری، عسل یا شیرنارگیل را توصیه می کنند. هیچ یک از اینها سبب آسیب رساندن نمی شوند، اما اثربخشی آنها نیز توسط تحقیقات، پشتیبانی نشده است.

برخی افراد روشهای جایگزینی مانند طب سوزنی و آروماتراپی را انتخاب می کنند، هر چند شواهد کمی وجود دارد که اثربخشی این روش ها را تأیید کند.


نشانه های ریزش موی سکه ای

اولین نشانه آلوپسی آره آتا، از دست دادن مو به صورت ناحیه ای می باشد. ناحیه ریزش مو به اندازه یک سکه می باشد و هر ناحیه ای از بدن از قبیل ابروها و ریش ممکن است تحت تأثیر آن قرار بگیرد.

ریزش موها به طور ناگهنی اتفاق افتاده و ظرف مدت چند روز یا چند هفته توسعه می یابد. ممکن است ناحیه ریزش مو دچار خارش یا ریزش شود. فولیکول های مو از بین نمی روند، بنابراین در صورت فروکش کردن التهاب فولیکول ها، موها دوباره رشد خواهند کرد. افرادی که تجربه میزان کمی از ریزش مو را دارند، بدون درمان و به صورت خودبخودی بهبود می یابند.

نیمی از بیماران مبتلا به آلوپسی آره آتا، بعد از یک سال بهبود می یابند. حدود 10 درصد افراد دچار آلوپسی توتالیس یا آلوپسی یونیورسال خواهند شد.

آلوپسی آره آتا می تواند انگشتان دست و پا را تحت تأثیر قرار دهد و برخی اوقات این تغییرات اولین نشانه های توسعه این بیماری می باشد. تغییرات کوچکی ممکن است در ناخن ها اتفاق بیفتد:

  • ظاهر شدن دندانه ها

  • ظاهر شدن لکه های سفید و خطوط

  • زبر و زمخت شدن ناخن ها

  • از بین رفتن درخشش ناخن ها

  • نازک شدن و ترک خوردن آنها


تشخیص ریزش موی سکه ای

پزشکان معمولاً قادر هستند که با بررسی علائم، آلوپسی آره آتا را تشخیص دهند. آنها ممکن است به میزان ریزش مو توجه کنند و موهای ناحیه ریزش مو را زیر میکروسکوپ مورد آزمایش قرار دهند. اگر پس از معاینه اولیه، پزشک قادر به تشخیص نبود، می تواند با نمونه برداری، بافت پوست را مورد آزمایش قرار دهد. اگر نیاز به پیشگیری از بیماری های خودایمنی دیگر وجود داشته باشد، ممکن است آزمایش خون انجام شود.

همانطور که علائم آلوپسی آره آتا، بسیار مشخص می باشد، تشخیص این بیماری ساده و سریع می باشد.

 

0 نظر