اطلاعیه : کلینیک تخصصی پوست مو و زیبایی دی هیچ شعبه ای در هیچ شهر یا استانی در ایران ندارد و تنها شعبه این مرکز در شهر شیراز می باشد .
به کلینیک تخصصی کاشت مو و زیبایی دی خوش آمدید
blog detail header image

روش های سنتی و طبیعی کاهش ریزش مو

روش های سنتی و طبیعی کاهش ریزش مو

روش های سنتی و طبیعی کاهش ریزش مو

اگر رژیم غذایی متعادلی از سبزیجات و غذاهای غنی از پروتئین دارید، یک راه طبیعی دیگر برای جلوگیری از ریزش مو، مصرف مکمل هایی مانند ویتامین B و یا قرص ساوپالمیتو می باشد. همچنین می توانید ماسک موی آووکادو را امتحان کنید و یا پوست سر خود را با روغن های اسطوخودوس و یا روغن نعناع ماساژ دهید. اطمینان حاصل کنید که از یک شامپوی بدون سولفات استفاده می کنید و برای حفظ سلامتی موهایتان، هر روز آنها را بشویید.

1-بکارگیری درمان های موضعی در خانه

راههای سنتی رفع ریزش مو

استفاده از روغن های اسانس دار به همراه ماساژ پوست. ماساژ باعث گردش خون و افزایش جریان خون به فولیکول های شما می شود. روزانه به مدت چند دقیقه به آرامی با دست پوست سر خود را ماساژ دهید. برای افزایش اثر ماساژ، از چند قطره روغن اسطوخودوس، رزماری، آویشن، نعناع یا سدر به همراه روغن بادام، جوجوبا، نارگیل، برنج یا کنجد بر روی پوست سر استفاده کنید.

  • در حالی که افراد بسیاری ادعا می کنند که از این نوع درمان نتیجه گرفته اند، در حال حاضر، هیچ گونه شواهد علمی مبنی بر اثربخشی آنها وجود ندارد.

راههای سنتی رفع ریزش مو

استفاده از روغن تخم مرغ. در حالی که اثرگذاری روغن تخم مرغ به لحاظ علمی اثبات نشده است، اما بسیاری فکر می کنند که این ماده می تواند مانع ریزش مو بشود. همچنین ممکن است قادر به متوقف ساختن سفید شدن موها، درمان شوره سر و مرطوب کردن موها شود. روغن تخم مرغ را روی پوست سر ماساژ داده و اجازه دهید در طول شب روی پوست بماند.

  • صبح، سرتان را با یک شامپوی بدون سولفات که خنک و ملایم باشد، بشویید. تنها یک بار از شامپو استفاده کنید، چرا که تکرار آن، چربی طبیعی موها را از بین برده و موها را خشک و شکننده می سازد.
  • افراد معمولاً ادعا می کنند زمانی از این کار نتیجه گرفته اند که به میزان 2 تا 3 بار در هفته به مدت 12 هفته از روغن تخم مرغ استفاده کرده اند. با این حال، در صورتی که موهای شما حساس به پروتئین می باشد، بایستی به میزان کمتری استفاده کنید.
  • روغن تخم مرغ جایگزینی مناسب برای ماسک زرده تخم مرغ می باشد و بوی آن مانند زرده تخم مرغ خام نیست. خطر ابتلا به سالمونلا که می تواند منجر به ایجاد عفونت شود، وجود ندارد.
  • شما می توانید روغن تخم مرغ را خودتان درست کنید و یا آن را خریداری نمایید. در صورتی که خودتان آن را درست می کنید، احتمال ابتلا به سالمونلا وجود خواهد داشت، اطمینان حاصل کنید که دست ها و فضای کار را کاملاً بشویید.

راههای سنتی رفع ریزش مو

رطوبت مو را از طریق استفاده از روغن های گرم حفظ نمایید. روغن گرم می تواند رطوبت و رشد مو را تحریک کند. می توانید از هر نوع روغن طبیعی مانند کلزا و یا روغن زیتون استفاده کنید.

  • روغن را حرارت دهید تا گرم شود، اما نه خیلی داغ. دمای مطلبوب نباید از 40 درجه سانتیگراد بیشتر باشد. سپس روغن را روی پوست سر ماساژ دهید.
  • یک کلاه به مدت 30 دقیقه روی سر خود قرار دهید و بعد از آن با شامپو موهای خود را بشویید.
  • مایونز نیز می تواند به خوبی یک نرم کننده عمل کند. موهای خود را به مایونز آغشته نموده و پس از یک ساعت، آن را بشویید.

راههای سنتی رفع ریزش مو

از حنا استفاده کنید. هر چند که از لحاظ علمی تأثیر حنا ثابت نشده است، افراد زیادی از حنا برای سلامتی و استحکام موهایشان استفاده می کنند.

  • اکثر افراد با استفاده از حنا بر روی پوست و موهایشان مشکلی ندارند ، اما ممکن است برخی به این ماده واکنش نشان دهند. در صورت نشانه دادن حساسیت، استفاده از آن را متوقف سازید.
  • از حناهای به رنگ تیره استفاده نکنید، چرا که معمولاً طبیعی نیستند و شامل ماده ای شیمیایی به نام پارافنیلین دی آمین هستند.  

راههای سنتی رفع ریزش مو

چای سبز را به موهایتان بمالید. تأثیر چای سبز بر درمان ریزش مو به لحاظ علمی ثابت نشده است، اما مطالعاتی که در این زمینه انجام شده است، نشان می دهد که ممکن است در درمان ریزش مو موثر واقع شود. چای سبز حاوی آنتی اکسیدان می باشد که از ریزش مو جلوگیری کرده و همچنین به رشد مو کمک می کند.

  • 2 کیسه چای سبز رادر یک فنجان آب بگذارید. اجازه بدهید چای خنک شود و سپس آن را به موهای خود بمالید.
  • چای را به مدت یک ساعت به حال خود گذاشته و سپس موهای خود را کاملاً شستشو دهید.

راههای سنتی رفع ریزش مو

درمان با دانه شمبلیله را امتحان کنید. بکارگیری منظم این نوع درمان سبب ایجاد درخشش و افزایش استحکام موها می شود. همچنین ممکن است منجر به حفظ موها بشود.

  • دانه های شمبلیله را بکوبید و با آب کافی مخلوط کنید تا خمیر یکدستی به دست آورید.
  • خمیر را به پوست سر مالیده و ماساژ دهید.
  • اجازه دهید خمیر نیم ساعت روی پوست سر بماند.
  • با آب سرد موها را بشویید.

راههای سنتی رفع ریزش مو

آب آلوئه ورا را با خمیر گیاه چریش مخلوط کنید. افراد زیادی فکر می کنند  که آب آلوئه ورا ریزش مو را کنترل می کند. تحقیقات علمی زیادی باید انجام پذیرد تا تأثیر این درمان را ثابت کند. تصور می شود آلوئه ورا با افزایش گردش خون، باعث تقویت رشد موها، آبرسانی و سلامتی پوست سر می شود.

  • آب آلوئه ورا را با پودر چریش مخلوط نموده و با دو سه قطره روغن نارگیل مخلوط نمایید.
  • این ترکیب را روی پوست سر بمالید و اجازه دهید به مدت نیم ساعت بماند.
  • سپس سرتان را بشویید  این درمان را جهت کسب نتیجه، یک بار در هفته انجام دهید.

ماسک موی آووکادو را امتحان کنید. آووکادو موی شما را تغذیه و محافظت کرده و تقویت می کند. برای ساختن ماسک برای موهایتان، همه آنچه که نیاز دارید، نصف آووکادو، یک زرده تخم مرغ و یک قاشق غذاخوری عسل است.

  • مواد ذکر شده  را با هم مخلوط کنید.
  • ماسک را به موهای تمیز و مرطوب ماساژ دهید و اجازه دهید حدود 30 دقیقه بماند.
  • پس از گذشت این زمان، موهایتان را بشویید.
  • برای کسب نتیجه بهتر، هر دو هفته یکبار این درمان را تکرار کنید.

2-سبک زندگی خود را تغییر دهید.

راههای سنتی رفع ریزش مو

سبزیجات و غذاهای با پروتئین بالا را در رژیم غذایی خود قرار دهید. گوشت قرمز، ماهی، سویا و یا سایر پروتئین ها که از ریزش مو جلوگیری می کنند را مصرف نمایید. علاوه بر این، خوردن یک رژیم غذایی متعادل که حاوی میزان زیادی از سبزیجات باشد، ویتامین های مورد نیاز برای رشد و حفظ سلامت موهای شما را تأمین می کند.

  • بسیاری از مواد غذایی، علاوه بر اینکه شامل پروتئین هستند، حاوی ویتامین B12 و اسیدهای چرب امگا 3 نیز می باشند.
  • بسیاری از سبزیجات شامل روی، بیوتین، آهن، سلنیوم، ویتامین C، ویتامین A یا ویتامین E هستند. همه اینها به سلامتی موها کمک می کنند.

موهای خود را با شامپوهای خنثی بدون سولفات در تعداد دفعات کم بشویید. برای جلوگیری از ریزش مو، با دقت شامپوی مناسب را انتخاب کنید و موهای خود را بیش از حد نشویید. موهایی که فاقد چربی طبیعی هستند، معمولاً خشک و شکننده بوده و به سختی حالت می گیرند. علاوه بر اینکه یک شامپوی بدون سولفات انتخاب می کنید، شامپویی را انتخاب کنید که PH آن خنثی باشد.

  • شامپویی را انتخاب کنید که متناسب با نوع موی شما باشد. اگر موهای شما خشک می باشد، از شامپوی مناسب موهای چرب استفاده نکنید و بالعکس.

راههای سنتی رفع ریزش مو

مراقب موهایی که دارید باشید. هرگز موهای خیس را شانه نزنید و سعی نکنید موهای خود را با حوله خشک نمایید. به جای این کار، اجازه دهید موهایتان در معرض هوا قرار گرفته و خشک شود. از رنگ کردن و یا فر کردن موهایتان بپرهیزید تا مانع خشک و شکننده شدن آنها بشوید.

  • می توانید با استفاده از بالش هایی با روکش ساتن هنگام استراحت در شب، مانع شکنندگی موها بشوید.

راههای سنتی رفع ریزش مو

استرس را کاهش دهید. برخی اوقات، علت اصلی ریزش مو استرس می باشد.

تمرین یوگا کنید. یوگا به کاهش استرس و برقراری تعدل هورمونی شما کمک می کند. یوگا همچنین به جنبه های دیگر زندگی شما کمک می کند.

  • کمی ورزش کنید. به میزان 30 تا 60 دقیقه در روز پیاده روی، شنا یا دوچرخه سواری کنید. می توانید ورزشی مانند تنیس را انتخاب کنید و با پرتاب توپ، خشم یا عصبانیت خود را تخلیه کرده و سطح استرس را کاهش دهید.
  • با دیگران صحبت کنید یا بنویسید. با همسر، دوست یا یک عضو خانواده و یا یک مشاور صحبت کنید. احساساتتان را در یک دفتر خاطرات ثبت نمایید.

راههای سنتی رفع ریزش مو

از کلاه گیس یا موهای مصنوعی بی کیفیت استفاده نکنید. در حالی که اینگونه ابزارها به لحاظ زیبایی اثرگذار هستند، اگر با مواد باکیفیت ساخته نشده باشند، منجر به ریزش مو می شوند. از استفاده از اینگونه موارد خودداری کنید، زیرا بر فولیکول مو فشار آورده و مانع از گردش خون مناسب می شوند.

از کشیدن سیگار بپرهیزید. سیگار کشیدن به طرق گوناگونی سلامتی شما را در معرض خطر قرار می دهد، از جمله افزایش احتمال ریسک بیماری های قلبی و تنفسی. همچنین باعث ریزش مو و تسریع روند سفید شدن موهای شما می شود، زیرا سمومس که در سیگار وجود دارد، به فولیکول های مو آسیب می رساند.

راههای سنتی رفع ریزش مو

ویتامین مصرف کنید. ویتامین ها علاوه بر اینکه برای بدن سودمند می باشند، برای موها نیز مفید هستند. چند میلی گرم از این ویتامین ها را به رژیم غذایی روزانه خود اضافه نمایید:

ویتامین A: ویتامین A یک آنتی اکسیدان است که موجب تولید میزان مناسبی از چربی بر روی پوست می شود. سیب زمینی های شیرین حاوی بتاکاروتن هستند که نه تنها باعث سلامتی پوست سر می شوند، بلکه موجب تقویت رشد مو نیز می شوند.

امگا 3: از اسیدهای چرب امگا 3 استفاده کنید. ماهی، زرده تخم مرغ، خاویار و شیر غنی از امگا 3 هستند.

ویتامین E: این ویتامین سبب گردش خون می شود و گردش خون خوب در پوست سر، موجب بهره وری فولیکول های مو می شود.

ویتامین B: این ویتامین موجب تولید ملانین در بدن شما می شود که موجب رنگ مناسب موها و تحریک گردش خونه می شود. ویتامین B سبب رشد مناسب موها می شود.

ویتامین C: این ویتامین یک آنتی اکسیدان قوی است که باعث جذب آهن می شود. کمبود ویتامین C باعث خشکی و شکنندگی موها و همچنین باعث ریزش مو می شود.

ویتامین D: ویتامین D یک پروهورمون است که بدن شما هنگامی که در معرض آفتاب قرار می گیرد، جذب می کند. کمبود ویتامین D موجب ریزش مو به ویژه در زنان 18 تا 45 ساله می شود.

 

0 نظر