اطلاعیه : کلینیک تخصصی پوست مو و زیبایی دی هیچ شعبه ای در هیچ شهر یا استانی در ایران ندارد و تنها شعبه این مرکز در شهر شیراز می باشد .
به کلینیک تخصصی کاشت مو و زیبایی دی خوش آمدید
blog detail header image

ترمیم مو به روش PRP

ترمیم مو به روش PRP

ترمیم مو به روش PRP

 

پلاسمای غنی از پلاکت که اغلب به پی آر پی (PRP) موسوم است، پلاسمای تغلیظ شده خون (گرفته شده از خوناست که دارای حدود پنج برابر تعداد پلاکت موجود در گردش خون طبیعی استبه غیر از سلول های قرمز خون و سلول های سفید خون، خون ما حاوی سلول های شناخته شده ای به نام پلاکت ها ستعملکرد پلاکت ها، تسریع بهبود و کمک به لخته شدن خون در محل زخم استپلاکت ها حاوی فاکتورهای رشدی هستند که باعث بازسازی سلول ها در بدن می شود

 تزریق پلاسمای غنی از پلاکت (PRP) تکنیکی است که برای بهبود بدن، از خون خود بدن استفاده می شودپزشکان از این تکنیک برای رشد موی کم پشت شده، پیوند مو، و بهبود زخم استفاده می کنندبسیاری از بیماران از این نوع درمان بهره مند شده اند.

PRP چگونه در درمان ریزش مو کمک می کند؟

وقتی فولیکول های مو و یا ریشه موها سالم است، رشد موها نیز طبیعی استفولیکول های مو به دلیل تغذیه شان توسط خون زنده می مانندوقتی ما پلاکت ها را توسط پی آر پی به محل فولیکول آسیب دیده مو وارد می کنیم، مکانیسم ترمیم زخم به صورت طبیعی تقویت می شودبرخی پزشکان در سراسر جهان بر این باورند که PRP می تواند برای تحریک رشد فولیکول های مو، جهت جلوگیری از ریزش مو مورد استفاده قرار گیرد.

روش کار

درمان با PRP در 3 مرحله انجام می شود.

ابتدا حدود 40-35 سی سی از خون شما گرفته می شوداین کار بسیار شبیه به دادن یک آزمایش خون معمولی استخون جمع آوری شده شما در داخل چند کیت (لوله)  پی آر پی  ریخته می شودسپس لوله ها، در دستگاهی به نام سانتریفوژ قرار می گیرد و در 2 مرحله حدود 10 دقیقه چرخانده می شود. نیروی گریز از مرکز دستگاه، اجزای خون شما را از هم جدا می کندپلاکت ها ی تغلیظ شده هم از بقیه خون جدا می شوند.  هدف از این فرایند، افزایش اثرات درمان PRP در ریزش مو است 

در مرحله بعد پلاسمای غنی از پلاکت توسط یک سوزن بسیار ظریف که معمولا بر روی یک گان ( تفنگ تزریق ) سوار است، به داخل پوست سر تزریق می شود. این کار توسط تزریقات متعدد در نقاط مختلف پوست سر و با عمق کم ( 3 تا 4 میلیمتر ) انجام می پذیرد. از آنجایی که حجم پی آر پی در هر تزریق کم است و سوزن استفاده شده بسیار نازک می باشد لذا میزان درد و سوزش هنگام کار خفیف خواهد بود که البته با استفاده از بی حس کننده های موضعی این حالت ناخوشایند باز هم کمتر شده و یا اصلا وجود نخواهد داشت.

توصیه می شود محل عمل پی آر پی تا روز بعد شسته نشود. بعد از انجام پی آر پی نیاز به هیچ گونه استراحت وجود ندارد و شما می توانید به فعالیت های عادی خود بپردازید.

استفاده از پی آر پی در جهت رشد مو، منافع زیادی دارد. نشان داده شده است که فاکتور های رشد تغلیظ شده پلاکتی در رشد موهای جدبد و پر پشت کردن موهای قبلی و همچنین در ضخیم و تقویت موهای پیوندی بسیار موثر است.

با این حال، همه نامزد ایده آلی برای انجام این روش نیستندبیمارانی که عفونت فعال در پوست سر، سابقه عفونت های ویروسی مثل زونا، دیابت، هرگونه اختلال لخته شدن خون، و یا بیمارانی که در حال مصرف داروهای ضد انعقاد خون مانند آسپرین هستند، و یا داروهای سرکوبگر سیستم ایمنی مانند سیکلوسپورین مصرف می کنند، برای این روش کاندید نیستند.

همچنین ، اگر فولیکول های مو به طور کامل از دست رفته باشد، این روش کمتر احتمال دارد که بتواند به بیماران کمک کنداین گروه ممکن است نیاز به عمل جراحی پیوند مو داشته باشند.

آماده سازی و انجام عمل پی آر پی بر روی سر حدودا" یک ساعت به طول می انجامد. در صورت درد و سوزش خفیف پس از عمل مصرف استامینوفن بلامانع است ولی توصیه می شود از داروهای ضد التهاب ماندد ایبوبروفن، دیکلوفناک و ... بدلیل احتمال تداخل اثرات درمانی پرهیز گردد.

عوارض

محل تزریق ممکن است تورم ، درد خفیف و یا حساسیت در لمس موضعی داشته باشد. تورم احتمالا بعد چند ساعت برطرف خواهد شد ولی حساسیت خفیف در لمس ممکن است تا 2 روز بماند. احتمال عفونت موضعی با توجه ضد عفونی کردن موضع قبل از عمل، بسیار بسیار کاهش می یابد.

 

1 نظر

مهدی

سلام میخواستم بدونم هزینه هرجلسه prp چقدر هستش و اینکه آیا از متفاضیان نمونه ای دارید که عکس قبل و بعدش موجود باشه؟ و مورد آخر اینکه امکان این هست که بدن به این روش عادت کنه و دیگه به روش طبیعی مو رو تغذیه نکنه؟(مثل انسولین که بعد از تزریق بدن دیگه میلی به تولید طبیعی این هورمون نداره) ممنون میشم پاسخ بدید چون خیلی ها گفتن این ذوش موقر نیست.

20 بهمن 1398

پاسخ

مدیر سایت

با سلام. PRP روش تقویتی موها هست، باعث رشد مو یا برگشت موهای ریخته شده نمیشه و تغییری در ظاهر فرد ایجاد نمی کنه.

23 بهمن 1398