اطلاعیه : کلینیک تخصصی پوست مو و زیبایی دی هیچ شعبه ای در هیچ شهر یا استانی در ایران ندارد و تنها شعبه این مرکز در شهر شیراز می باشد .
به کلینیک تخصصی کاشت مو و زیبایی دی خوش آمدید
blog detail header image

تزریق بوتاکس و تزریق فیلر چه تفاوت هایی با هم دارند

تزریق بوتاکس و تزریق فیلر چه تفاوت هایی با هم دارند

تزریق بوتاکس و تزریق فیلر چه تفاوت هایی با هم دارند

گزینه های درمان چین و چروک به طور فزاینده ای فراوان است. محصولات زیادی در این زمینه وجود دارد و مردم همچنان به دنبال گزینه هایی هستند که از دوام بیشتری برخوردار می باشند. سم بوتولینوم نوع A (بوتاکس) و فیلرها هر دو از درمان های طولانی مدت هستند. از هر دو روش می توان برای از بین بردن چین و چروک استفاده کرد، اما تفاوت های زیادی بین بوتاکس و فیلر وجود دارد که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.


کاربردهای بوتاکس و فیلر

بوتاکس و فیلر ممکن است به طور یکسان برای درمان چین و چروک صورت استفاده شوند. هر دو درمان نیز از طریق تزریق انجام می شوند، اما کاربردهای آنها تا حدودی متفاوت است. ببینیم تفاوت تزریق فیلر و بوتاکس در زمینه کاربردهای آن چگونه است و به چه مسائلی اشاره دارد.

کاربردهای بوتاکس

بوتاکس خود یک شل کننده عضلات است که از باکتری ساخته شده است. بیش از دو دهه است که در بازار وجود دارد و برای درمان اختلالات عصبی که باعث ضعف عضلات می شوند مورد استفاده قرار گرفته است. همچنین برای درمان میگرن و سایر شرایط پزشکی مانند مثانه پرکار نیز کاربردی می باشد.

بوتاکس در درجه اول برای درمان چین و چروک پوست استفاده می شود. این چین و چروک ها به طور طبیعی در اطراف چشم و دهان و همچنین در بین ابروهای شما ایجاد می شوند. آنها با افزایش سن بارزتر می شوند. تزریق بوتاکس باعث شل شدن عضلات نزدیک این چین و چروک ها شده و عدم حرکت عضلات باعث کاهش چین و چروک های پویا می شود.

بوتاکس برای خطوط ظریف ناشی از تجزیه کلاژن استفاده نمی شود. بوتاکس به ماهیچه هایی که بخشی از چین و چروک ها هستند تزریق می شود. فرآیند تزریق به خودی خود طی چند هفته، نتایج قابل قبولی را به دنبال خواهد داشت.

تفاوت بوتاکس و فیلر

کاربردهای فیلر

فیلرها چین و چروک صورت را درمان می کنند. آنها در درجه اول برای درمان خطوط لبخند استفاده می شوند، اگرچه از آنها می توان برای برجسته کردن لب ها و گونه ها نیز استفاده کرد. گاهی اوقات، آنها برای درمان دست یا برای کاهش زخم استفاده می شوند. فیلرها برای پر کردن قسمت های دیگر بدن، از جمله پستان ها، تأیید نشده اند.

فیلرها اشکال مختلفی دارند و مانند بوتاکس، قابل تزریق هستند. برخی موقتی هستند و در درجه اول برای بافت های نرم صورت در امتداد خط لبخند استفاده می شوند. اداره غذا و داروی آمریکا گزینه های زیر را تأیید کرده است:

  • کلسیم هیدروکسیلاپاتیت، یک محلول ژل موقت که به مدت 18 ماه دوام می آورد.
  • کلاژن، یک ماده موقت است که تا چهار ماه دوام می آورد.
  • هیالورونیک اسید، یک ماده موقت است که بعد از 6 تا 12 ماه اثر خود را از دست می دهد
  • poly-L-lactic acid، ماده ای ساخته شده توسط بشر که حدود دو سال دوام می آورد.
  • پلی متیل متاکریلات، تنها نوع دائمی فیلر موجود است.

میزان اثربخشی فیلر و بوتاکس


کارایی بوتاکس و فیلر

آیا بوتاکس موثر است؟

تزریق بوتاکس برای همه افراد نتایج مثبتی را به دنبال خواهد داشت. در طی یک هفته پس از تزریق، اثرات محسوسی را مشاهده خواهید کرد. عوارض جانبی حداقل هستند و بیشتر آنها بعد از مدت کوتاهی از بین می روند. اگر شرایط خاصی داشته باشید که مانع از اثربخشی بوتاکس می شود، ممکن است متوجه اثرات کامل بوتاکس نشوید.

پس از تزریق، می توانید فعالیت های روزمره خود را بدون هیچ زمان ریکاوری ادامه دهید. اثرات بوتاکس حدود 3 تا 4 ماه طول می کشد. اگر می خواهید نتایج را حفظ کنید، به درمان های اضافی نیاز خواهید داشت.

فیلر تا چه حد اثربخش خواهد بود؟

فیلرها نیز از اثربخشی بالایی برخوردار هستند و نتایج آنها بیشتر از نتایج بوتاکس دوام می آورد. بسته به نوع فیلر، نتایج متفاوت است. همانند بوتاکس، پس از اتمام تزریق فیلر، نیاز به درمان های نگهدارنده خواهید داشت.


عوارض جانبی بوتاکس و فیلر

همانند سایر روش های درمانی، بوتاکس و فیلر می توانند با خطر عوارض جانبی همراه باشند. اگر شرایط پزشکی خاصی را تجربه کرده اید، باید آن را با پزشکتان در میان بگذارید. تمامی ریسک ها و مزایای زیر را کاملاً در نظر بگیرید.

عوارض جانبی بوتاکس

بوتاکس فقط به افرادی که از سلامتی کامل برخوردار هستند، توصیه می شود تا خطر عوارض جانبی به حداقل کاهش دهد.

عوارض جانبی احتمالی بوتاکس عبارتند از:

  • کبودی در محل تزریق
  • افتادگی پلک که رفع آن ممکن است چندین هفته طول بکشد
  • قرمزی و تحریک چشم
  • سردرد

مصرف قطره چشمی قبل از تزریق بوتاکس ممکن است به کاهش احتمال بروز برخی عوارض کمک کند. همچنین، برای جلوگیری از کبودی باید چند روز قبل از تزریق، از مصرف داروهای رقیق کننده خون جلوگیری کنید.

بوتاکس توصیه نمی شود، اگر:

  • باردار هستید.
  • عضلات صورت ضعیفی دارید.
  • در حال حاضر دارای مشکلات پوستی مانند پوست ضخیم یا جای زخم های عمیق هستید.
  • مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس یا نوع دیگری از بیماری عصبی عضلانی هستید.

عوارض جانبی بوتاکس و فیلر

عوارض جانبی فیلر

فیلرها احتمال خطر و عوارض جانبی بیشتری نسبت به بوتاکس دارند. عوارض جانبی شدید نادر است. عوارض جانبی متوسط معمولاً طی دو هفته از بین می روند.

برخی از عوارض جانبی عبارتند از:

  • واکنش آلرژیک
  • کبودی
  • عفونت
  • خارش
  • بی حسی
  • سرخی
  • جای زخم
  • زخم

در موارد شدید، تورم طولانی مدت صورت ممکن است رخ دهد. کیسه های یخ می توانند بی حسی و تورم موقتی را برطرف کنند. بهتر است برای کاهش خطر این عارضه جانبی و موارد دیگر، قبل از تزریق فیلر، آزمایش آلرژی را انجام دهید. همانند تزریق بوتاکس، در صورت داشتن سلامت کامل، بهترین نتیجه و عوارض جانبی کمتری را دریافت خواهید کرد. در مورد فیلر نیز همانند تزریق بوتاکس، در صورت داشتن سلامت کامل، بهترین نتیجه و عوارض جانبی کمتری را دریافت خواهید کرد.


جمع بندی

فیلرها ممکن است نتایج بادوام تری داشته باشند، اما این تزریقات عوارض جانبی بیشتری نیز نسبت به تزریق بوتاکس دارند. بوتاکس و فیلر مشکلات متفاوتی را درمان می کنند و معمولاً در نواحی مختلف صورت استفاده می شوند. بهتر است قبل از انجام هر یک از این روش ها با متخصص مربوطه مشورت نمایید و در مورد چگونگی انجام تزریق و عوارض جانبی احتمالی هر یک از این روش ها، عوارض جانبی احتمالی را بسنجید

0 نظر