اطلاعیه : کلینیک تخصصی پوست مو و زیبایی دی هیچ شعبه ای در هیچ شهر یا استانی در ایران ندارد و تنها شعبه این مرکز در شهر شیراز می باشد .
به کلینیک تخصصی کاشت مو و زیبایی دی خوش آمدید
blog detail header image

هر آنچه در مورد جوانسازی پوست با لیزر باید بدانید

هر آنچه در مورد جوانسازی پوست با لیزر باید بدانید

هر آنچه در مورد جوانسازی پوست با لیزر باید بدانید

جوانسازی پوست با لیزر، درمانی مناسب برای کاهش چین و چروک های صورت و مشکلات پوستی مانند لکه ها یا جای جوش است. این روش، پرتوهای ضربان دار کوتاه و متمرکز نور را به سمت پوست هدایت می کند و مشکلات پوستی را لایه به لایه از بین می برد. به این روش محبوب، لیزرابریژن، لایه برداری لیزر یا تبخیر لیزر نیز گفته می شود.


چه کسی کاندیدای مناسبی برای جوانسازی پوست با لیزر است؟

اگر خطوط ریز یا چروک در اطراف چشم یا دهان یا پیشانی خود دارید و یا جای زخم های کم عمق آکنه روی صورتتان است، می توانید کاندیدای مناسبی برای انجام لیزر جوانسازی پوست باشید. اگر آکنه دارید یا پوستتان تیره است، این روش به شما توصیه نمی شود. همچنین، لیزر برای استرچ مارک ها مناسب نیست. قبل از هر چیزی باید در مورد مناسب بودن لیزر و اینکه آیا این روش برای شما اثربخش خواهد بود یا نه، صحبت کنید.


چگونه لیزر جوانسازی، روی پوست شما عمل می کند؟

دو نوع لیزر که به طور متداول در لیزر جوانسازی استفاده می شوند، دی اکسید کربن (CO2) و لیزر اربیوم است. هر یک از این لیزرها سلول های پوستی آسیب دیده در سطح پوست را تبخیر می کند.

لیزر CO2

این روش سالها است که برای درمان مسائل مختلف پوستی از جمله چین و چروک، زخم، زگیل، بزرگ شدن غدد چربی در بینی و سایر موارد استفاده می شود. جدیدترین نسخه لیزر دی اکسید کربن (CO2 فرکشنال) از انرژی نوری پالسی بسیار کوتاه (معروف به اولتراپالس) یا پرتوهای نوری مداوم استفاده می کند که به صورت اسکن تحویل داده می شوند تا لایه های نازک پوست را با کمترین آسیب به گرما از بین ببرید. بهبودی تا دو هفته طول می کشد.

لیزر co2

لیزر اربیوم

لیزر اربیوم برای از بین بردن خطوط و چین و چروک های سطحی، متوسط ​​و عمیق صورت، دست ها، گردن یا سینه طراحی شده است. یکی از مزایای استفاده مجدد از لیزر اربیوم، حداقل سوختگی در بافت اطراف است. این لیزر عوارض جانبی کمتری ایجاد می کند - مانند تورم، کبودی و قرمزی - بنابراین زمان بهبودی شما باید سریع تر از لیزر CO2 باشد. در برخی موارد، بهبودی ممکن است فقط یک هفته طول بکشد. از پزشک خود بپرسید که مدت بهبودی چه مدت برای شما طول می کشد.

اگر رنگ پوست تیره ای دارید، ممکن است لیزر اربیوم برای شما بهتر باشد.


چگونه برای جوانسازی پوست با لیزر آماده شویم؟

با مشورت با یک جراح پلاستیک یا متخصص پوست شروع کنید تا بفهمید آیا کاندیدای خوبی هستید یا خیر. حتماً پزشکی را انتخاب کنید که دارای دانش و تجربه مستند در زمینه انجام لیزر باشد. پزشک پس از در نظر گرفتن سابقه پزشکی، سلامت فعلی و نتایج مطلوب، تشخیص می دهد که کدام روش درمانی با لیزر برای شما بهتر است.

در صورت ابتلا به تبخال یا تاول تب در اطراف دهان به پزشک اطلاع دهید. اگر تصمیم دارید به منظور رفع مشکلات پوستی خود، لیزر انجام دهید، پزشک از شما می خواهد به مدت 10 روز قبل از جراحی از مصرف هرگونه دارو یا مکمل موثر در لخته شدن - مانند آسپیرین، ایبوپروفن یا ویتامینE -  خودداری کنید.

اگر سیگار می کشید، باید دو هفته قبل و بعد از عمل این کار را ترک کنید. سیگار کشیدن می تواند دوره بهبودی را طولانی کند. پزشک شما ممکن است برای جلوگیری از عفونت های باکتریایی، آنتی بیوتیک برای شما تجویز کند تا قبل از انجام لیزر مصرف نمایید. همچنین، اگر مستعد تبخال هستید، یک داروی ضد ویروس برای شما تجویز خواهد کرد.

آمادگی های لازم برای جوانسازی پوست با لیزر


از لیزر جوانسازی پوست، چه انتظاراتی می توان داشت؟

به طور کلی، این درمان یک روش سرپایی است، به این معنی که نیازی به بستری شدن در بیمارستان ندارد. پزشک ممکن است چروک های اطراف چشم، دهان یا پیشانی شما و یا کل صورتتان را درمان نماید. برای نواحی کوچک، پزشک ناحیه تحت درمان را با بی حسی موضعی بی حس می کند. همچنین، ممکن است مسکن برای شما تجویز نماید. اگر تمام صورت شما تحت درمان باشد، ممکن است بیهوشی عمومی داشته باشید.

اگر پزشک فقط بخش هایی از صورت شما را درمان کند، این روش حدود 30 تا 45 دقیقه طول خواهد کشید. یک درمان کامل صورت تا دو ساعت طول می کشد. پس از انجام لیزر، پزشک ناحیه تحت درمان را پانسمان می کند. از 24 ساعت پس از درمان، باید چهار تا پنج بار در روز ناحیه تحت درمان را تمیز کنید. سپس باید از پمادی مانند ژل پترولیوم استفاده کنید تا از تشکیل پوسته جلوگیری کند. این مراقبت از زخم برای جلوگیری از ایجاد پوسته است. به طور کلی، این مناطق بسته به شرایط درمان، طی 10 تا 21 روز بهبود می یابند.

جوانسازی پوست با لیزر

وجود تورم پس از انجام لیزر، طبیعی است. پزشک شما ممکن است برای کنترل تورم دور چشم شما استروئید تجویز کند. خوابیدن روی بالش اضافی در شب، برای بالا بردن سر می تواند به کاهش تورم کمک کند. قرار دادن کیسه یخ روی ناحیه تحت درمان نیز به کاهش تورم در 24 تا 48 ساعت اول پس از انجام لیزر کمک می کند. بعد از عمل ممکن است 12 تا 72 ساعت احساس خارش یا سوزش داشته باشید. پنج تا هفت روز پس از انجام لیزر، پوست شما خشک و لایه برداری می شود.

پس از بهبود پوست، می توانید از آرایش oil-free استفاده کنید تا قرمزی پوست را که به طور معمول طی دو تا سه ماه کمرنگ می شود، به حداقل برسانید. پس از جراحی مشاهده خواهید کرد که پوست شما سبک تر است. بسیار مهم است که برای محافظت از پوست خود در طول درمان، از ضدآفتاب استفاده نمایید. هنگام انتخاب کرم ضدآفتاب، به دنبال موردی باشید که برای استفاده روی صورت مناسب است. بهتر است کرم انتخابی شما دارای مسدود کننده فیزیکی مانند اکسید زینک بوده و SPF آن، 30 یا بالاتر از آن باشد. همچنین، سعی کنید در فاصله زمانی بین ساعت 10 صبح تا 2 بعد از ظهر، زیر نور آفتاب قرار نگیرید. استفاده از کلاه لبه دار می تواند از پوست شما در برابر اشعه های مضر خورشید محافظت نماید.


عوارض جوانسازی پوست با لیزر

اگر چه لیزر جوانسازی پوست نمی تواند پوستی ایده آل ایجاد نماید، اما ظاهر پوست شما را بهبود می بخشد. خطرات احتمالی این روش شامل موارد زیر است:

  • سوختگی یا سایر آسیب های ناشی از حرارت لیزر
  • اسکار
  • تغییرات در رنگدانه پوست، شامل نواحی با پوست تیره تر یا روشن تر
  • فعال شدن مجدد تبخال
  • عفونت باکتریایی
  • میلیا (برجستگی های کوچکی است که ممکن است در مناطق تحت درمان لیزر ظاهر شوند. پزشک شما می تواند آنها را درمان نماید.)

جمع بندی

جوانسازی پوست با لیزر از جمله روش های زیبایی است که می تواند مشکلاتی مانند چین و چروک های پوستی، لکه ها و جای جوش ها را از بین ببرد. البته قبل از هر اقدامی باید با پزشک متخصص مشورت کنید تا تشخیص دهد این روش برای شما مناسب است یا خیر. این روش، یک درمان سرپایی است و نیازی به بستری شدن ندارو و بسته به نوع لیزر، پس از یک یا دو هفته بهبود می یابد.

0 نظر