اطلاعیه : کلینیک تخصصی پوست مو و زیبایی دی هیچ شعبه ای در هیچ شهر یا استانی در ایران ندارد و تنها شعبه این مرکز در شهر شیراز می باشد .
به کلینیک تخصصی کاشت مو و زیبایی دی خوش آمدید
blog detail header image

لیزر CO2 فرکشنال چیست؟

لیزر CO2 فرکشنال چیست؟

لیزر CO2 فرکشنال چیست؟

جوانسازی پوست صورت با استفاده از لیزر CO2 فرکشنال، یکی از موثرترین روش ها برای بهبود کیفیت و بافت پوست است، در حالی که خطوط ظریف و متوسط را کاهش می دهد. از آنجایی که جوانسازی با لیزر CO2 متکی به تحریک سنتز کلاژن است، نتایج چشمگیر و طبیعی تر زمانی اتفاق می افتد که تنها به فیلرهای تزریقی اعتماد کنید.

به طور خاص، لیزر CO2 فرکشنال باعث بهبود چشمگیر رنگ و بافت پوست می شود، رنگدانه ها را یکدست کرده، لکه های ناشی از آفتاب سوختگی را از بین می برد و همچنین خطوط و چین و چروک های اطراف چشم و دهان را صاف می کند. با از بین بردن فیزیکی لایه های بالایی پوست آسیب دیده، از مزایای پزشکی مانند از بین بردن پیش سرطان ها و تحریک رشد پوست جوان تر و سالم تر بهره مند خواهید شد.


لیزر CO2 فرکشنال چه کاربردهایی دارد؟

از آنجایی که لیزر فرکشنال، خطوط، بافت، رنگ و لکه های قهوه ای را هدف قرار می دهد، در راستای جوانسازی پوست به صورت کلی کاربردی می باشد. این لیزر مشکلات رنگ پوست را اصلاح می کند، خطوط نازک را از بین می برد و پوست را سفت می کند و ظاهری جوان و شاداب به پوست صورت می بخشد. اگر چه این نوع لیزر اغلب برای صورت استفاده می شود، اما می توان از لیزر CO2 برای بهبود گردن، قفسه سینه، بازوها و پوست دست استفاده کرد.

همچنین، اغلب با روش های لیفتینگ جراحی ترکیب می شود. اگر لیفت صورت یا لیفتینگ گردن به تنهایی انجام شود، پوست این دو قسمت با هم مطابقت ندارد. با جوانسازی پوست همزمان با جراحی، نتیجه نهایی بسیار طبیعی تر است. همچنین لیزر خطوط اطراف دهان را به زیبایی از بین برده و پوست پلک را سفت می کند که هیچ روش پرکننده جراجی یا تزریقی نمی تواند از پس آن به خوبی برآید.

لیزر Co2 فرکشنال


لیزر CO2 فرکشنال چگونه عمل می کند؟

در دهه 1990، استفاده از لیزر CO2 سایشی تنها تکنولوژی موجود بود و از آنجایی که این لیزر کل سطح پوست را برمی داشت، دوره بهبود آن طولانی بود و احتمال ایجاد زخم یا تغییرات دائمی رنگدانه ها پس از درمان بیشتر بود. اخیراً دستگاه های سایشی با دستگاه های فرکشنال جایگزین شده اند که بهبود سریع تر و عوارض جانبی کمتری را به دنبال دارند. لیزر CO2 فرکشنال با تمرکز پرتوهای میکروسکوپی نور به پوست به صورت شبکه ای کار می کند.

از آنجا که لیزر آب را که یکی از اجزای اصلی پوست است، هدف قرار می دهد، بلافاصله بافت آن بخار شده و بافت بخار شده، لکه های قهوه ای و آسیب های ناشی از خورشید را از بین می برد و میکرو زخم های ایجاد شده توسط لیزر، فرآیند های ترمیم زخم را که منجر به سنتز کلاژن می شوند، تحریک می کند. در نهایت، این عمل منجر به صاف شدن خطوط و سفت شدن پوست می شود. به طور معمول، پوست جدید صورتی رنگی 5 تا 10 روز پس از انجام لیزر قابل مشاهده است.


چه کسی کاندیدای مناسب لیزر CO2 فرکشنال است؟

بیماران سالم با انتظارات واقع بینانه که به دنبال جوانسازی کامل پوست یا درمان جای زخم ناشی از جراحی یا آکنه هستند، کاندیداهای عالی برای لیزر CO2 فرکشنال هستند. بیماران مبتلا به بیماری های التهابی پوستی فعال ممکن است قبل از لیزر، ملزم به درمان بیماری خود باشند و کسانی که پوست بسیار تیره ای دارند، به دلیل خطر تغییر رنگ پوست، کاندیداهای خوبی به شمار نمی روند.

کاندیدای مناسب لیزر فرکشنال


قبل از درمان

متخصص پوست شما مناطق مشکل ساز و الگوی درمانی مورد استفاده را مشخص می نماید و عکس های اولیه قبل از عمل را می گیرد. بهتر است لباس راحتی بپوشید و یکی از اعضای خانواده یا دوستانتان را با خود به همراه داشته باشید تا پس از انجام لیزر، شما را به خانه برساند. قبل از درمان، شما خلاصه ای از انتظارات، خطرات احتمالی، عوارض جانبی و نحوه مراقبت از خود را پس از عمل دریافت خواهید نمود.


فرآیند لیزر

ترکیبی از بی حسی موضعی و تزریقی برای راحتی بیشتر شما مورد استفاده قرار خواهد گرفت. اگر مضطرب هستید، ممکن است دارویی برای کاهش اضطراب به شما پیشنهاد داده شود، اما در طول دوره درمان بیدار خواهید بود. بیهوشی عمومی غیرضروری است و شما را در معرض خطر بیشتری قرار می دهد. به محض اینکه بی حسی عمل کرد، متخصص پوست ترکیبی از تنظیمات درمانی را متناسب با نوع پوست و میزان جوانسازی مورد نظر شما، مورد استفاده قرار می دهد. پس از درمان، از نرم کننده استفاده می شود و دستورالعمل های مراقبتی دوباره بررسی می شوند. کل فرآیند از گرفتن عکس تا پس از درمان، 1.5 تا 2 ساعت زمان می برد.

فرآیند لیزر CO2 فرکشنال


پس از درمان

برای مراقبت های پس از لیزر، دستورالعمل های دقیق را دریافت خواهید نمود. رعایت این دستورالعمل ها برای به حداکثر رساندن راحتی شما، برای دستیابی به بهترین نتیجه و جلوگیری از عوارض ضروری است. پس از انجام لیزر CO2 فرکشنال، به نظر می رسد دچار آفتاب سوختگی شدید شده اید و پوستتان گرم خواهد بود. در ابتدا، تورم در اطراف چشم شما وجود دارد و مرطوب بودن پوست یا پوسته پوسته شدن آن طبیعی است . طی 3-5 روز، پوست آسیب دیده قدیم از بین می رود و پوسته پوسته شدن سطحی پوست تا 10 روز ادامه خواهد یافت. اگر چه پوست شما ممکن است برای چند هفته صورتی رنگ باقی بماند، اما اکثر بیماران طی 7-10 روز پس از درمان می توانند آرایش کنند.

اگرچه در عرض یک هفته بعد از عمل، پوست شما کاملاً سفت و نرم خواهد شد، اما نتایج نهایی معمولاً  3-6 ماه بعد مشاهده می شود، زیرا برای سنتز کلاژن جدید، زمان لازم است. همانند تمامی روشهای زیبایی، مهارت و تخصص جراح زیبایی شما نتیجه را تعیین می کند.


آیا لیزر CO2 فرکشنال دردناک است؟

لیزرها معمولاً به صورت گرما روی پوست حس می شوند که به لطف بی حسی موضعی که معمولاً قبل از عمل انجام می شود، قابل تحمل می باشد. به گفته برخی بیماران، RF فرکشنال به دلیل پیشروی سوزن ها در پوست، کمی دردناک تر است. در روش های درمانی CO2 فرکشنال و اربیوم، ممکن است پس از درمان مقداری گرما روی پوست خود حس کنید، چرا که سد پوست شکسته شده است. پوست ممکن است هنگام شستن یا لمس کردن، دردناک باشد.

عوارض لیزر فرکشنال


آیا مدت زمان استراحت پس از لیزر CO2 فرکشنال طولانی است؟

بسته به مشکلات پوستی، مدت زمان بهبودی متفاوت است. برای لیزر شدید CO2 فرکشنال، به مدت 10 روز طول می کشد تا پوسته ها از بین بروند. مدل پیشرفته این لیزر، مدت زمان بهبودی را به طور چشمگیری کاهش داده و تنها 3 تا 5 روز طول می کشد تا پوست بهبود یابد. در ورژن پیشرفته، پرتوهای ساطع شده باریک تر هستند و سوختگی پوست به میزان 80 درصد کاهش می یابد. مدت زمان بهبودی لیزر CO2 فرکشنال به طور کلی کم است، اگر چه در تنظیمات بالاتر کاویتاسیون عروق خونی زیربنایی را مختل کرده و ممکن است پتشی رخ دهد.


برای تسریع زمان بهبودی لیزر CO2 فرکشنال چه کاری می توانیم انجام دهیم؟

برای لیزر CO2 فرکشنال و اربیوم، در صورتی که لایه سطحی پوست سوخته باشد، مرطوب سازی شدید بسیار مهم است. اخیراً ثابت شده است که ژل حاوی دکسپانتنول باعث تسریع در روند بهبودی می شود. رطوبت رسان های حاوی ترکیبات درمانی مانند PDRN و سرامیدها نیز به کاهش زمان خرابی کمک می کنند. در صورت وجود تورم در ناحیه تحت درمان، می توان از کمپرس سرد برای کاهش قرمزی و التهاب فوری استفاده کرد.


عوارض جانبی احتمالی لیزر CO2 فرکشنال چیست؟

لیزر CO2 فرکشنال در صورتی که طبق پارامترها استفاده شود، روشی بسیار ایمن است. پزشکی که این کار را انجام می دهد، باید کاملاً از فیزیولوژی پوست آگاهی داشته باشد و تجربه در درمان عوارض پس از لیزر از بروز عوارض طولانی مدت جلوگیری می نماید. این لیزر، مانع پوستی را که به عنوان دفاع طبیعی در برابر عفونت است را مختل می کند. ارگانیسم ایجاد کننده عفونت می تواند ویروسی، قارچی یا باکتریایی باشد. برای جلوگیری از به تأخیر انداختن بهبودی، شناخت و درمان بر اساس آن مهم است.

رخ دادن اسکار بسیار نادر است. اسکار می تواند در اثر عفونت یا شدت زیاد لیزر رخ دهد. در صورتی که پوست بیش از حد توانایی خود جهت ترمیم و بازسازی، گرم شود، ممکن است اسکار رخ دهد. برای لیزر کردن گردن و قفسه سینه، بایستی تنظیمات دستگاه را در حد پایین تری قرار داد، زیرا این نواحی به خوبی صورت بهبود نمی یابند.

هایپرپیگمانتاسیون پس از التهاب (PIH) نیز یکی از عوارض لیزر فرکشنال است که بهبودی آن ماه ها به طول می انجامد. همچنین، ممکن است در اثر آسیب دیدگی زیاد پوست پس از لیزر و ایجاد فیبروز بیش از حد و اختلال در تشکیل ملانین، هایپرپیگمانتاسیون ایجاد شود. حساس شدن پوست و قرمزی طولانی مدت عوارض جانبی شایع تری هستند که معمولاً با گذشت زمان برطرف می شوند.

کاهش خطر عوارض جانبی لیزر CO2 فرکشنال


برای کاهش خطر عوارض ناشی از لیزر CO2 فرکشنال، چه کاری باید انجام دهیم؟

در صورت مشکوک بودن به ایجاد زخم های کلوئیدی، لطفاً پزشک را مطلع نمایید. پس از انجام مراحل، دستورالعمل های مراقبت بعد از لیزر را دنبال نمایید که شامل موارد زیر است:

  • استفاده از مرطوب کننده
  • اجتناب از قرار گرفتن در معرض آفتاب
  • استفاده از ضدآفتاب
  • استفاده پیشگیرانه از کرم آنتی بیوتیک
  • دست نزدن به جای زخم ها

در صورت بروز عوارض، سریع به پزشک خود اطلاع دهید، زیرا درمان زودهنگام یک عارضه می تواند نتایج زیبایی را به شدت بهبود بخشد و عوارض طولانی مدت را به حداقل برساند.


جمع بندی

لیزر CO2 فرکشنال روشی جدید و پیشگامانه است که با نفوذ به سطح پوست از طریق پرتوهای کوچک نور، پوستی جوان تر و صاف تر را برایتان به ارمغان می آورد. این روش درمانی که برای درمان همه چیز از زخم های آکنه گرفته تا آفتاب سوختگی و چین و چروک ها محبوب است، یک درمان غیرتهاجمی است که معجزه می کند. معمولاً دوره بهبودی طولانی نیست و اگر این درمان توسط شخص باتجربه انجام شود، نتایج بهتر و عوارض کمتری را به دنبال خواهد داشت.

0 نظر