اطلاعیه : کلینیک تخصصی پوست مو و زیبایی دی هیچ شعبه ای در هیچ شهر یا استانی در ایران ندارد و تنها شعبه این مرکز در شهر شیراز می باشد .
به کلینیک تخصصی کاشت مو و زیبایی دی خوش آمدید
blog detail header image

لیزر اربیوم یا لیزر CO2؟ کدام یک انتخاب بهتری است؟

لیزر اربیوم یا لیزر CO2؟ کدام یک انتخاب بهتری است؟

لیزر اربیوم یا لیزر CO2؟ کدام یک انتخاب بهتری است؟

گسترش و تنوع روش های جوانسازی پوست، پزشکان را با این چالش مواجه کرده است که کدام روش درمانی زیبایی را ارائه دهند. آنچه که روشن و واضح است، این است که در سال های اخیر، تقاضای فزاینده ای برای روش های غیرتهاجمی با زمان ریکاوری محدود وجود دارد که در عین حال، نتایج قابل توجه و پایداری را به دنبال داشته باشند. با توجه به اینکه جوانسازی پوست با لیزر به یکی از روش های متداول و پرطرفدار زیبایی تبدیل شده است، آشنایی با دو نوع لیزر اربیوم و لیزر CO2 و بررسی تفاوت ها و شباهت های آنها می تواند کمک بزرگی باشد برای افرادی که تصمیم به انجام دادن این روش ها دارند.

در گذشته، بسیاری از پزشکان معتقد بودند که لیزرهای CO2 بهترین راه برای درمان چین و چروک، خطوط ریز و سایر لکه های پوستی است. با این حال، بیشتر متخصصان پوست، پزشکان و بیماران به لطف نتایج چشمگیر و درمان های ایمن و ملایم، فناوری Erbium: YAG را به جای لیزرهای CO2 انتخاب می کنند. در ادامه، دلایل متعددی را بررسی می کنیم که چرا لیزرهای اربیوم برای جوانسازی پوست گزینه بهتری هستند.

5 دلیل برتری لیزر اربیوم در مقایسه با لیزر CO2

1. طول موج لیزر اربیوم برای لایه برداری پوست بهینه است

لیزرهای اربیوم به دلیل طول موجی که این فناوری ایجاد می کند، برای لایه برداری پوست مطلوب هستند. لیزر اربیوم با طول موج 2940 نانومتر ساطع می شود، در حالی که لیزر CO2 دارای طول موج 10600 نانومتر است. منحنی های جذب کروموفور میزان قابل توجهی از جذب آب را در فاصله 2500-3500 نانومتر و افت قابل توجهی را در 7500-20000 نانومتر نشان می دهند.

لیزرهای اربیوم دارای پرتوی بسیار کارآمدی برای هدف قرار دادن آب و جذب هموگلوبین نسبتاً محدود هستند. از آنجایی که آب یکی از اجزای حیاتی در بافت اپیدرمی و پوستی است، طول موج 2940 نانومتری تولید شده توسط لیزرهای Erbium: YAG قادر است به سرعت آب موجود در پوست را بخار کند. این طول موج منحصر به فرد تقریباً فوری از بین می برد و در عین حال آسیب گرما را در مناطق اطراف محدود می کند.

آسیب حرارتی بیشترین تفاوت بین لیزرهای Erbium و Carbon Dioxide است. از دهه 1970 از لیزرهای دی اکسید کربن برای معالجه و لایه برداری پوست استفاده می شود. با این حال، از آنجایی که جذب این نوع لیزر در بافت پوست در مقایسه با لیزرهای اربیوم (هم در آب و هموگلوبین) نسبتاً کم است، نتیجه آن گرمای بیش از حد در بافت اطراف است. عواقب ناشی از آن نکروز موضعی (مرگ بافت که منجر به کند شدن زمان بهبودی می شود)، ناراحتی بیشتر پس از درمان و موارد بیشتری از هایپرپیگمنتیشن پس از التهاب (PIH) می شود، در حالی که لزوماً نتایج بهتری را در مقایسه با لیزرهای اربیوم فراهم نمی کند.

مقایسه طول موج لیزر اربیوم و لیزر CO2


2. لیزر اربیوم می تواند عمق درمان را تغییر دهد (جوانسازی کامل پوست در مقابل لایه برداری سبک)

عمق های مختلف درمانی لیزر اربیوم به میزان جذب بیشتر این لیزر توسط آب موجود در بافت اپیدرمی و پوست نسبت داده می شود. جذب قابل توجه آب به پزشکان این امکان را می دهد تا مدت پالس را برای خنک تر کردن درمان کوتاه کنند. به عنوان مثال، مدت زمان پالس را به 100 میکروثانیه کاهش دهند یا مدت زمان آن را برای یک درمان گرمتر به 1000 میکروثانیه افزایش دهند.

درمان "لیزر سرد"، لیزر درمانی را انجام می دهد که صدمه حرارتی قابل توجهی به بافت وارد نمی کند. فناوری CO2 نمی تواند درمان یکسانی را ارائه دهد، زیرا آسیب حرارتی ذاتی طول موج 10600 نانومتر، درمان بیمار بدون گرم کردن بافت را فوق العاده دشوار (یا غیرممکن) می سازد. پزشکان با استفاده از لیزرهای اربیوم این گزینه را دارند که بتوانند درمان های بهتری را برای هر بیمار ارائه دهند و آسیب حرارتی را محدود کرده و یا با افزایش مدت زمان پالس، منجر به آسیب حرارتی بیشتری شوند.

لیزر اربیوم با قابلیت تغییر عمق درمان


3. لیزر اربیوم آسیب حرارتی کمتری ایجاد می کند و درد کمتری دارد.

کاربران لیزرهای اربیوم می توانند پروتکل های درمانی ویژه هر بیمار را ایجاد کنند. با کنترل آسیب های حرارتی، امکان انجام درمان های عمومی و سطحی تر مانند Hollywood Peel یا Celebrity Peel وجود دارد. هالیوود پیل لایه برداری سطحی است که هدف آن اصلاح رنگدانه های اپیدرمی و تیرگی پوست است. در این روش، برای لایه برداری بسیار سرد، مدت زمان پالس را روی 100 میکروثانیه تنظیم می نمایند. بسته به سبک و سرعت درمان، پزشکان می توانند گرمای کمتر یا بیشتری را برای سفت شدن کوتاه مدت کلاژن ایجاد نمایند.

به لطف اثرات حرارتی بسیار محدود لیزر اربیوم، بیماران درد کمتری را در مقایسه با لیزر CO2 تجربه می کنند و برای درمان ضایعات کوچک، نیازی به بیهوشی نیست. این ویژگی ها و ایمنی بیشتر لیزر اربیوم باعث می شود تا گزینه مناسبی برای درمان مناطق حساس مانند ناحیه اطراف چشم، گردن، سینه و دست ها باشد.

لیزر اربیوم با آسیب های حرارتی کمتر نسبت به CO2


4. لیزر اربیوم در مقایسه با CO2، عوارض کمتری را به دنبال دارد.

هایپرپیگمنتیشن و هیپوپیگمنتیشن عمدتا به دلیل آسیب گرمایی و تحریک کلاژن است. ملانین فقط می تواند طول موج های بین 300-1000 نانومتر را جذب کند، بنابراین CO2 و اربیوم مستقیماً باعث ایجاد رنگدانه نمی شوند. یک مطالعه نشان داد که hypopigmentation با CO2 بیشتر محتمل است و در عین حال، عمق درمان با افزایش احتمال hyperpigmentation مرتبط است.

اگرچه کاملاً ثابت شده است که لیزرهای CO2 نسبت به لیزرهای اربیوم در لایه عمیق تری نفوذ می کنند، اما لزوماً منجر به نتایج بهتر نمی شود. لیزرهای اربیوم با وجود عوارض جانبی بسیار کم، نتایج چشمگیری را به دنبال دارند.

لیزر اربیوم با عوارض کمتر نسبت به CO2


5. لیزرهای اربیوم در مقایسه با لیزرهای CO2 به زمان بهبود کمتری نیاز دارند.

لیزرهای اربیوم به دلیل زخم های کم عمقی که ایجاد می کنند، در مقایسه با لیزر CO2 به زمان بهبود کمتری نیاز دارند. علاوه بر این، لیزرهای Er: YAG باعث کاهش آسیب گرمایی به بافت پوست اطراف می شوند که در مقایسه با آسیب های عمیق تر و آسیب های حرارتی گسترده ای که لیزرهای CO2 ایجاد می کنند، می توانند خیلی سریع تر بهبود یابند.

اگرچه لیزرهای Er: YAG به اندازه لیزرهای CO2 نفوذ نمی کنند، اما آنها می توانند با افزایش مدت زمان پالس، اثرات لیزرهای CO2 را تقلید کنند، در حالی که خطر عوارض جانبی ناخواسته را کاهش می دهند. با این حال، یک سیستم CO2 نمی تواند همان موفقیت سیستم Er: YAG را بدون افزایش خطر آسیب به بیمار تکرار کند. انعطاف پذیری فرمت های پالس لیزر Er: YAG و قابلیت های انرژی، آن را به گزینه ای مطلوب و ایمن برای درمان های فرکشنال و لایه برداری تبدیل می کند.

لیزر اربیوم با دوره بهبودی کوتاه تر نسبت به co2

 


جمع بندی

همانطور که در این مطلب ملاحظه نمودید، روش های لیزر اربیوم و لیزر CO2 به عنوان روش های متداول جوانسازی پوست با لیزر، تفاوت هایی با هم دارند که ممکن است منجر به برتری یکی نسبت به دیگری شود. مطابق با توضیحاتی که داده شد، با لیزر اربیوم نه تنها اثربخشی بیشتری را دریافت می نمایید، بلکه با آسیب و عوارض کمتری نیز مواجه خواهید شد. با این وجود، قبل از انجام این روش ها، بهتر است که با پزشک متخصص در این زمینه مشورت نمایید.

0 نظر